Ilmoittauduin tanssiviikon aikuisalkeisiin Street styles
-katutanssikurssille vähän ilkikurisella mielellä, varmana siitä, että olisin
siellä niin sanotusti oman mukavuusalueeni ulkopuolella. Siitä huolimatta
odotin malttamattomana mitä kokemus toisi tullessaan; enkä vähiten rytmistä
musiikkia ja tanssin iloa, jota kurssin esittelyssä painotettiin.
Opetus lähti liikkeelle 70-luvulta, jolloin slumminuoriso oli vanhempiensa
salsa- ja chacha-askeleisiin kyllästyneenä lähtenyt kehittämään omaa
tanssityyliään kadulla. Tanssin opetuksen lomassa tuli kiinnostavaa tietoa
tyylilajin historiasta ja kehityksestä. Ensimmäisenä iltanamme musiikin syke
sytytti heti ensi tahdeista ja aloitus tuntui kivalta. Tekniikkaa opeteltiin
yksittäisinä liikkeinä, joista tutuinta oli kai naruhyppelyn imitointi ilman
narua. Kun niitä alettiin yhdistellä askelkuvioiksi, haasteet kasvoivat
tuntuvasti. Selvisin sarjasta kuitenkin joten kuten. Tuntui lohdulliselta lukea
vierelläni tanssivan Tarjan ajatuskuplat:
”Välillä on hyvä haastaa oma keho ja mieli
uuden äärelle. Tällä kertaa itselle vieraamman tanssityylin kautta muistin
taas, miten uuden oppiminen herättää monenmoisia tunteita ärsytyksestä riemuun.
Se vaihe, kun liikkeitä yksittäin harjoitellen osaa ne varsin mukavasti, mutta
sarjassa nopeasti tehtynä jää jammailemaan aivan omiaan. Herkistävää, sanoisin.
Mutta mikä riemu, kun saa liikesarjan kohdilleen edes kertaalleen tai näkee,
miten oma keho alkaa oivaltaa itselle uuden tanssityylin liikekielen! Kun pääsee
musiikin vietäväksi, fiilistelemään –
on se vaan hienoa. Parasta on se hetki, kun huomaa, ettei ajattele mitään. On
vain musiikki ja liike. Ja hymy”.
Sunnuntaina luvassa oli lockingia...ai siis mitä? Tämän liioitellun
liikekielen innoittajina tuli esille erinäisiä sarjakuvahahmoja: Mikkihiiri,
Bart Simpson ja Scooby-Doo – omissa ajatuksissani tunnistin lonkkaan nojailusta
ja poseerauksista myös Uuno Turhapuron! Sam-setä osoitteli sormella ja Muscle
man esitteli hauiksiaan. Steppi sai kunnianosoituksen Skeeter Rabbit –muuvissa.
Oma tyylini sen sijaan edusti Mummoankkaa...Kaboom! Tunnin edetessä
putosin kärryiltä pahemman kerran ja päädyin tarkkailijaksi salin takaseinälle.
Taitavasta opettajasta huolimatta päätin katutanssikokeiluni tähän iltaan, rohkenematta
enää ottaa selvää niistä tyyleistä, jotka jäivät kahdelle viimeiselle
kurssi-illalle. Yhdyin silti kurssikaverini pohdintaan:
"Onneksi iän
myötä armollisuus itseä kohtaan on lisääntynyt ja askeleiden sotkeentuessa
panostaa sujuvasti ilmaisuun. Kaiken aiemmin koetun ja harrastusten kautta
harjoitellun sai siirrettyä tännekin: improvisaatiosta taijiin ja Aku Ankan
ääressä vietetyistä lukemattomista tunneistakin oli hyötyä. Helpotti kummasti
yhden locking-askelluksen hahmottamista. Tanssiin saa linkitettyä
tanssityylistä riippumatta koko elämän, jos sen niin tahtoo kokea. Minä tahdon.
Ja tahdon olla ensi kesänäkin mukana Kuopio Tanssii ja Soi -viikolla. Osallistujana, katsojana, kenties talkoolaisena. Näitä elämyksiä tahtoo lisää. Tanssikurssit, BoxeBoxe by Käfig Dance Company, J-P Piiraisen Nordic Guitar Music, ystävät ja uudet tuttavat kurssien myötä - tapahtuma tanssii ja soi kropassa vieläkin”.
Ja tahdon olla ensi kesänäkin mukana Kuopio Tanssii ja Soi -viikolla. Osallistujana, katsojana, kenties talkoolaisena. Näitä elämyksiä tahtoo lisää. Tanssikurssit, BoxeBoxe by Käfig Dance Company, J-P Piiraisen Nordic Guitar Music, ystävät ja uudet tuttavat kurssien myötä - tapahtuma tanssii ja soi kropassa vieläkin”.
Kyllä! Kysyt varmaan, mitä mummeli ylipäätään lähti hakemaan katutanssikurssilta? Keski-ikäisen kapinaa? Pätemisen tarvetta? Vaikea sanoa. Mieleen ja kehoon jäi koetusta niin vähän muistoja, että siitäkin tiedän miten vieras tuo tanssilaji itselleni oli. Onhan onnistumisen iloa tullut monen muun tanssin pyörteissä ja tulee tästäkin. Olisi aika koomista, jos sama laji istuisi sekä nuorisolle että heidän vanhemmilleen. Vaikkakin tanssiparketilla monen kasvoilta häviää hetkiseksi kymmenen vuotta, kun vain uskaltaa heittäytyä musiikin ja rytmin vietäväksi.
Näin ollen, Mark Twainia (ja toista tanssivaa Tarja-ystävääni) lainaten, oli tyyli mikä hyvänsä: ”Dance like nobody's watching; love like you've never been hurt. Sing like nobody's listening; live like it's heaven on earth”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti