Kun haluaa
hetkeksi sukeltaa suomalaisen muodin ja glamourin maailmaan, kannattaa suunnata
Kuopion kulttuurihistorialliselle museolle 14.5.-26.9.2015! Jos myös haluaa
käydä tutustumassa yhteen suomalaiseen maailmanluokan muotibrändiin ja –yritykseen,
niin suosittelen jälleen suuntaamaan kulttuurihistorialliselle museolle. ”From Piretta with love.
Kolme vuosikymmentä suomalaista muotia”-näyttely on parhaillaan käynnissä ja on
tutustumisen arvoinen.
Kuopion kulttuurihistoriallinen museo on saanut Kuopion
Rouvasväen yhdistykseltä lahjoituksena palan suomalaisen muodin historiaa. Lahjoitus
sisälsi kuopiolaisen vaatevalmistaja Piretan tuotantoa, lehtileikkeitä yms. Nyt
tämä kokoelma on meidän kaikkien ihasteltavana.
Minulla oli etuoikeutettu olo kun odotin
Kulttuurihistoriallisen museon aulassa Helkaa. Intendentti Helka Väisänen oli
tulossa kertomaan minulle From Piretta With love- näyttelystä kaikki parhaat
palat. On muuten aivan mahtavaa päästä museoon ohjatulle kierrokselle museoalan
erikoisosaajan kanssa. En ole koskaan aikaisemmin saanut mistään museokäynnistä
niin paljon irti, kuin nyt Helkan kanssa. Nyt jaan parhaat palat tänne blogiin.
1960
–luku Piretan synty
Vuonna 1967 Veijo ja Pirkko Koponen perustivat Risto ja
Piippa Lappalaisen kanssa Kuopioon lähes 2000 ihmistä työllistäneen Piretta
Oy:n. Tuolloin vaatteiden pääsuunnittelija
oli yksi perustajista, Piippa Lappalainen. Muotituulet puhalsivat tuolloin vahvimmin
Lontoosta, ei vielä Pariisista, eikä Milanosta. Piretan kohderyhmä oli nuoret
naiset. Hameen mitta oli mini ja väreissä tuli olla kontrastia, musta-valkea
oli in! Vaatteet olivat saaneet vaikutteita avaruustyylistä. Erilaisia
materiaalikokeiluja tehtiin, esimerkiksi kernistä. Piippa Lappalainen
suunnitteli myös takkeja, jotka kuluttajat ottivat heti omikseen.
1970-
luku Uudet tuulet
Piretta Oy palkkasi uusia vaatesuunnittelijoita. Muun
muassa Pirkko Manninen (ent.Vienola) ja Ritva-Liisa Pohjalainen liittyivät
maineikkaan Piretan riveihin. Tuolloin muotiin tuli turkis, luonnonläheiset ja
kirkkaat värit, urheilullinen tyyli, leveät lahkeet ja vakosametti.
Vuonna 1967 Helsingin Töölössä järjestettiin myös Piretan
ensimmäiset muotikuvaukset. Mallina oli Monica Wiik ja kuvaajana Mauno
Hämäläinen. Kuvat ovat todella upeita, lähes taidekuvan kaltaisia. Yhdessä
kuvassa Monica pitää sylissään kissaa ja toinen kissa makailee jaloissa.
Kissasta tulikin Piretan ”maskotti”. Minun oli pakko ostaa kyseessä olevasta
kuvasta tehty magneetti Kulttuurihistoriallisen museon kaupasta muistoksi
Piretasta.
Kotimaan markkinoille suunnattuja tuotteita alettiin
1970-luvulla myydä vahvemmin myös ulkomaille. Piretan vaatteita myytiin länteen
ja itään ja Ruotsi ja Norja olivat yrityksen merkittävimmät vientikohteet. Midi-mittainen
villakangastakki oli Piretan menestyksen alullesaattaja. Vuonna 1975 myyntiin
tuli Lappi-sarja, joka herätti huomiota Lontoon Harrodsin -tavarataloa myöten.
Harrods otti Lappi-sarjan WAY-IN- trendiosastolleen Piretan muun malliston
kanssa. Lappi-sarja suunnittelijana toimi Ritva-Liisa Pohjalainen. Sarjaan
kuului muun muassa takkeja ja kellohelmaisia hameita.
Ritva-Liisa suunnitteli 70-luvulla
DoubleFace-villakangastakkeja ja -viittoja, joita myytiin erilaisina
variaatioina paljon. Kyseisen takin materiaalin suunnitteli Ritva-Liisa yhdessä
kangasvalmistajan kanssa.
Vuonna 1978 haluttiin alkaa suunnittelemaan nuorekkaampia
vaatemallistoja ja Piretan rinnalle perustettiin P.T.A. (Piretta teen age).
Tuolloin suosikkimateriaaliksi nousi puuvilla. P.t.a. niitti mainetta lännessä
ja erityisesti Ruotissa. Ruotsalaiset pitivätkin tuolloin P.t.a.-brändiä
toiseksi suosituimpana merkkinä Volvon rinnalla!
1980-luku
Murrosvaihe
80- luvun muodin kulmakiviä olivat olkatoppaukset,
kapenevat lahkeet, korostetut vyötäröt, hiihtarihousut ja kerrospukeutuminen.
Villa- ja villasekoitteet olivat materiaaleina suosituimmat.
Vuonna 1980 P.t.a. erotettiin omaksi yhtiökseen. P.t.a.:n
myynti kasvoi ja toiminta siirtyi Iisalmeen. Ritva-Liisa nousi P.t.a.:n
pääsuunnittelijaksi 1980-luvun lopussa ja hänen vahva kädenjälkensä näkyi
vaatteissa. Vuonna 1990 Ritva-Liisa sai kutsun Pariisiin muotiviikoille. Hänen
mallistoaan esiteltiin nuorille lupaaville eurooppalaisille suunnittelijoille
tarkoitetussa näytöksessä.
Vuonna 1983 yhtiöt fuusioitiin ja syntyi Piretta-P.t.a.
Oy. Vuonna 1985 Lappalaiset jättivät Piretan ja vuonna 1989 yrityksen seuraajaksi
nousi Veijo ja Pirkko Koposen poika Heikki Koponen. 80-luvun loppupuoli oli Piretan vahvinta
aikaa. Tuolloin perustettiin miesten vapaa-ajan asuja suunnitteleva St.
Jacques-merkki ja vuoden verran suunniteltiin Biggest -merkin alla vaatteita
lapsille.
1990-
luku Yrityksen hiipuminen
Vuonna 1991 Neuvostoliitto romahti, joka ei vielä vaikuttanut
Pirettaan negatiivisesti, koska Piretassa oltiin keskitytty lännen vientiin. Designeri Ritva Falla
suunnitteli 1980-1990 lukujen vaihteessa Avenue-malliston ja pop-kulttuuri
väritti myös muotia. Turo jatkoi 1980-luvun lopulta asti miesten vaatteiden
valmistusta.
1990-luvun alussa tuotantoa jouduttiin siirtämään
Barcelonaan ja Viroon, eikä enää voitu valvoa tarkasti vaatteiden laatua. Suomalainen
työvoima oli kallistunut. Muun muassa nämä seikat alkoivat tehdä säröjä
yrityksen historiaan. Piretalla oli aina panostettu laatuun ja hyviin
designereihin. Henkilökunta oli omistautunutta ja ompelimot huippuunsa
viritettyjä. Sekuntinkin viive vaikutti koko prosessiin negatiivisesti.
Kuitenkin vuoden 1991 lama iski myös Piretta-P.t.a.:han ja yritys ajautui
konkurssiin. Avardo Oy otti kuitenkin yrityksen omistukseensa ja uudeksi
nimeksi tuli P.T.A. Group Oy. Vuonna 2002 yhtiö haettiin konkurssiin ja P.T.A.
merkki siirtyi virolaisomistukseen.
Päällimmäisenä From Piretta with love –näyttelystä jäi
mieleen se, kuinka kansainvälisesti merkittävästä suomalaisyrityksestä oli
kyse. On uskomatonta, että täältä pienestä Kuopiosta ja kaukaa Suomesta on
voitu vaikuttaa kansainvälisen muodin markkinoilla. Harva nykypäivän suomalainen
vaateteollisuuden yritys yltää samalle tasolle legendaarisen Piretan kanssa. Näyttelyn
kierrettyäni tunsin suurta ylpeyttä suomalaisuudesta, suomalaisesta
yrittäjyydestä ja suomalaisesta muodista! Suosittelen näyttelyä lämpimästi! Ja erityiskiitos Helkalle upeasta kulttuurikokemuksesta! Innostuin!
From Reetta with love <3
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti