Tervapääskyt suihkivat ja kirkuvat taivaalla, joka vastoin
sääennustuksia on aamulla aurinkoinen. Kuopion matkustajasatama-alueella kaikki m/s Puijoon astuvat tuntuvat olevan harvinaisesta paisteesta hyvillään ja
tuovatkin tyytyväisyytensä monessa kohtaa esille. Saimaan Laivamatkat Oy:n
viisi reipasotteista työntekijää ovat kukin asemissaan.
Maaningalla vuonna 1914 rakennettu m/s Puijo on monen
matkustajankin suusta kuultuna hyvässä kunnossa. Alunperin se oli Saimaan
tervahöyry, jota käytettiin puutavarakuljetuksiin. Rahtilaiva muunnettiin
matkustajakäyttöön 70-luvulla. Viimeisin remontti tehtiin henkilökunnan mukaan 2007: tällöin
yläkerrasta poistettiin hyttejä ja sauna ja kapeaa ruokasalia levennettiin. Yläkertaan
jäi neljä hyttiä. Tämän kesän alussa uusittiin lattiamatot. Ulkoisesti Puijo
tuo mieleeni itselleni tutummat m/s Leppävirran ja Saimaa-ilmiö -elokuvastakin
tutun m/s Heinäveden.
Sisällä on vanhan ajan tuntua. Puijo etenee kiireettömästi
(450 hevosvoiman dieselmoottori jympsyttää noin 10 solmun nopeudella) peilityyntä Kallavettä pitkin. Tunnelma on leppoisa,
matkustajia kolmisenkymmentä, suurin osa pariskuntia ja keski-ikäisiä, joukossa
jokunen ulkomaan elävä.
Henkilökunta
palvelee hienovaraisesti ja ystävällisesti ja selvittää vastauksia
kiperimpiinkin kysymyksiin. Monella matkustajalla on varattuna tekemistä alun selkäosuudelle:
yksi täyttää ristikoita, toinen tarkastaa tekstejä, kolmas lukee romaania, neljäs
kirjoittaa muistiinpanoja tai päiväkirjaa, viides tutustuu Savonlinnan
esitteisiin ja kuudes lukee paikallislehteä.
M/s Puijo ja takana mäen päällä häämöttävä Puijo |
Osan määränpää on Savonlinna, joku käy Oravissa
kesäteatterissa ja matkustaa molemmat suunnat samalla potskilla. Viisi meistä jää
laivasta pois Kermassa ja palaa maanteitse yhteiskuljetuksella lähtöpaikkaan. Osalle reitti on
tuttu veneilyn kautta, joku tulee tutustumaan lapsuutensa maisemiin. Itselleni kyseessä on lähinnä kotiseutumatkailua - laivamatka on ollut vuosikausia
aikomuksissa toteuttaa. Kuopiosta matkaa Savonlinnaan vesiteitse kertyy 175
kilometrin verran ja se on ilmeisestikin sisävesien pisin laivareitti. Henkilökunnan mukaan tänä kesänä laivareiteillä
on ollut hiljaista, kylmä ja sateinen kesä on verottanut risteilijöitä.
Oma lapsi tekee häpeilemättä tuttavuutta muihin
matkustajiin. Hän räväyttää leveimmän hymynsä ja kiljunnallaan ja
jokeltelullaan osoittaa olevansa kiinnostunut milloin kenenkin huomiosta.
Erityisesti häntä kiinnostavat kiiltävät: sormukset ja rannekellot, eli hän koettaa viedä muiden naisimmeisten huomion. Lapsen onneksi vastapuolet jaksavat enimmäkseen vastata
kiinnostukseen suomalla taaperolle muutaman sanan ja lempeitä katseita.
Kallavesi on hiljainen, tuuleton ja veden pinta tasainen. Tyynen pinnan rikkoo vain paitsi m/s Puijo, myös jokunen harva vesillä liikkuva vene, silkkiuikku tai rantojen tuntumassa vedestä kaloja nappaavat lokit. Puijo puksuttaa hiljaisella äänellä, rahtilaivatausta lienee
tehnyt laivasta erityisen vakaan tuntuisen.
Vehmersalmen sillan alla |
Vehmersalmen silta alitetaan ja kylän laituri ohitetaan verkkaisesti. Oikealla puolella on Soisalon pohjoispuolta. Soisalo opetettiin monen kouluaikana Suomen suurimmaksi sisämaasaareksi. Nykyisin joidenkin mukaan se ei ole ollenkaan saari. Se kuuluu kuitenkin Kuopion (Vehmersalmi), Leppävirran, Heinäveden ja Varkauden (Kangaslampi) kuntiin. Käyn
henkilökunnan kanssa keskustelun Soisalosta ja alueen
eteläpäästä. Keskusteluun yhtyy myös kippari.
Lupa innostua on Kuopion kaupungin projekti. Intoilu pitäisi
kai lopettaa Leppävirran aluevesille tultaessa, mitä ei kuitenkaan tapahdu parhaimmillaan yli yhdeksänkymmenen metrin syvyistä Suvasvettä
ylitettäessä. Heinäveden vesille
tultaessa into lienee korkeimmillaan, sillä nyt ollaan Suomen kauneimpiin
lukeutuvalla sisävesireitillä. Alkaa kapeikkoinen ja kiemurainenkin osuus, jossa mielenkiintoa matkustamiseen lisäävät useat kanavat.
Tässä vaiheessa ravintolassa on jo tarjoiltu kolmen
ruokalajin menu. Maukasta juustokeittoa, mukavan mausteista slaavilaista
kanapataa ja jälkiherkkuna pappilan hätävaraa. Kokki osaa työnsä!
Slaavilainen kanapata |
Ruoka ja viini on osa
kiireetöntä nautintoa. Samalla kun antimet sulavat suussa, voi ihailla ohi
lipuvaa maisemaa. Mäntymetsää. Hienoja jäkäläpintaisia kalliorantoja. Runsaasti
mökittömiäkin rantamaisemia. Olemme ohittaneet Pöksänpään, josta alkaa
Heinäveden reitin kapeikko-osuus. Edestä laivan tieltä ainakin kuusi isokoskeloa läpsyttää vedenpintaa päästäkseen lentoon. Kuikkapari ui hieman kauempana. Selkälokki pysyttelee tolpan
päässä paikoillaan kuin tatti metsässä. Tiiroja lentelee rauhakseltaan. Leppävirta-laiva
lepäilee laiturissa. Aku ja Pena ja jokunen kymmenen muuta lähettävät
tervehdyksensä louhikkoon kivien kautta. Tämä Suvasveden jälkeen alkava osuus
on kuuluisa laivareittinä, mutta yhtä lailla se on hieno kohde melojalle.
Henkilökunta tekee kyllä parhaansa. Se tuo lapselle
syöttötuolin ruokailua varten, lämmittää lastenruoan, ja jos vastausta
esittämiini kysymyksiin ei muuten löydy, se selvittää internetistä. Paluumatkan
autokuljetusta varten järjestyy lapsen turvaistuin, omaa kun ei sattunut
mukaan. Lapsi heräilee päiväuniltaan ja ehtii syödä omat murkinansa ennen ensimmäistä
kanavaa, Karvion sulkukanavaa. Moni pakkautuu joko alakannelle laivan etuosaan
tai yläkannelle kabinetin tuntumaan tai aurinkokannelle seuraamaan sulutusta.
On munkkikahvien aika. Myyntipisteestä kahvin kyytipojaksi
lähtee myös m/s Puijon päärynäkaramellit.
Heinäveden kirkko näkyy hienosti
kauas mäen päältä. Ohi puksuttaa sellainen kesämökkialus, joka kääntää
koko laivallisen päät ja saa hyvälle mielelle.
M/s Puijo saapuu Kerman kanavalle. Sulussa kippari avaa
portin ja kiittää matkasta. Me hyppäämme laivasta ulos ja seuraamme, kuinka
alus jatkaa kohti Savonlinnaa.
Kaikkinensa päivä on onnistunut ja
lapsenrytminen. Kuopion suuntaan palatessa autossa lapsi nukkuu lähes koko
matkan. Yhteenvetona vielä sanottakoon, että laiva on erittäin siisti vessoja myöten, tunnelma leppoisa,
henkilökunta avuliasta, kaiken kukkuraksi keli sattuu kerrankin olemaan
lämpimähkö ja poutainen.
http://www.mspuijo.fi/
https://fi-fi.facebook.com/Puijo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti