tiistai 4. huhtikuuta 2017

Suurenmoista tulkintaa, pelkkää tulta! Iiik...



Mistä on lupa innostua? Ainakin minun mielestäni on lupa innostua ihan kaikesta kivasta, kuten musiikista ja konsertissa käynnistä. Tarjolla oli Georg Otsia plasebona. Hänen äänensä on jäljittelemätön. Olin täpinöissäni. 

Ajattelin kuitenkin, mikä meitä odottaa?

Kaiken innostuksen ja täpinän alkua: Innostuin kun näin lehdessä Kuopion Musiikkikeskuksen mainoksen Georg Otsin musiikki tuotannosta otsikolla "Rakastan elämää". Olen lapsesta lähtien pitänyt Georg Otsin karismaattisesta äänestä. Joka kerta kun kuulin radiosta soitettavan hänen kappaleitaan, kuuntelin hiljaisuuden vallitessa niitä. Muun muassa Kyllikki-valssi, Moskovan valot, Rakastan elämää ja Saarenmaan valssi tekivät vaikutuksen minuun, Otsin tulkinta oli vaikuttavaa.  Hänen suurenmoinen äänensä lumosi minut – jo lapsena.

Musiikkikeskuksella musiikin lumoissa ja liekeissä: Olin tyytyväinen Gabriel Suovasen osaamiseen. Sytyin. Paloin kokonaan. Syttymissyy oli tiedossani. Se oli edesmenneen Georg Otsin musiikki. Kun on avoin kaikelle voi myös musiikissa kuulla tuttuun tapaan sateenropinan ja myrskyn ja olla myös liekeissä.

Kuunnellessani olin aivan pehmis: Unohtumaton ilta, Kyllikki valssi, jompikumpi se oli joka teki Pirjo nimiseen lapseen vaikutuksen -60-luvulla. Kun, illan tähtisolisti, karismaattinen baritoni Gabriel Suovanen esitti Kyllikki- valssin, niin hetkessä poistui kehostani kaikki kireys, ja se tempasi mukaansa pyörremyrskyn lailla. Vasen käsi soitti ilmapianoa ja taisinpa huutaakin, onnesta! Iiik! Onneksi olin hengissä kuin hevonen vai miten se sanonta oikein on. Gabriel Suovanen ei esiintyessään kompuroinut ja minä olin taas onnellinen. Hän piti yleisöään hyvänä.  Oli ikimuistoinen ja unohtumaton ilta. Lähelle Suovanen pääsi tulkinnoissaan Georg Otsia.

Meneekö taju, arvelin: Kapellimestari Petri Juutilaisen savolaiset spiikkaukset olivat nannaa korvilleni ja kumarran syvään hänen ja Kuopion kaupunginorkesterin osaamiselle. Taitavaa. Mahtavaa. Voe kun ossois soettoo. Harmonikan aika tuli. Siis tuli se haitari, eikä se haikeasti soinut, vaan Säkkijärven polkka soljui eteenpäin kuin keväinen puro konsanaan. Olin tajuton! Olin tainnutettu musiikin hurmoksesta. Olin kai ollut lapsena pikkuvanha kun Georg Otsin musiikista viehätyin. Minä viehätyn vieläkin – aidosti vanhana.

Minä olin selvä tapaus, vaikka pää meni sekaisin: Romantiikkaa ei ole koskaan liikaa ja idolinsa musiikkia ei voi hehkuttaa koskaan liikaa. Tämä oli kympin juttu ja se meni nappiin. Onnekseni. Mikä meitä odotti? Upea, fantastinen ja unohtumaton Georg Ots – konsertti ilta 14.3.2017. Vaikka sytyin, paloin, olin tulessa en sammunut.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti