maanantai 18. heinäkuuta 2016

Lasten Oma Festari on ihan ikioma!




Minä ottaisin tuon punaruskean puuveneen tuolta tosi kaukaa, mutta Veikko ottaisi tuon valkoisen ison veneen. Siis Veikko, on minun isoveli, mutta vain minuutin vanhempi. Siis yhden minuutin.
Tässä myö ollaan. Myö kaikki kuusi kuvassa. Siis Minä Helmi 2vee ja mun serkut Viivi 11vee ja Luukas 7vee ja isot veljeni Väinö 5vee, Toivo 4vee ja Veikko 2vee.
Ja myö mennään meidän ihan ekalle festarille Kuopion satamaan Satamankulmaan.



Toivo, minun isoveli on joskus vähän palikk.. eikäkun siis Toivo tykkää palikoilla rakentaa. 
Mentiin ihan ensimmäiseksi festarilla Pupujen Talolle, eikä kun Perheentalolle.


http://www.kuopionperheentalo.fi

Perheentalolla Viivi taiteili paperista ja naruista kauniin kukkaseppeleen, mutta minua ei just silloin kiinnostanut askartelu. Menin isoon valkeaan telttaan leikkimään pupulla ja kuuntelemaan satua.




Kotona meillä perunoita yleensä syödään tosi paljon.
Mutta festarilla kiva täti oli leikannut perunoihin sydämiä, kirjaimia ja kaikenlaisia erilaisia koukeroita. Me saatiin perunoihin ottaa kupista värikkäitä värejä ja sitten painettiin perunalla kuvia kankaalle.
Kivaa!


Kotona äiti ei anna meille saksia. Ei ainakaan ilman äitiä saada leikata niillä. Kerran Toivolla oli sakset ja se leikkasi minun takatukkaa ja Veikon etutukkaa. 
Verhotkin tai oikeastaan kahdet Toivo leikkasi kotona myös toisella kerralla. 
Äiti ei tykännyt. 
Nyt me saatiin leikata saksilla meren aaltoja ja kaloja. Tosi kivaa.


Isona minusta tulee Taiteilija. 
Sain festarilla maalata merta. Oikein sain maalata isoa merta.
 Ja ihan isosti kerrankin. 
Kotona maalataan vain pienille papereille pienillä sormilla ja pienillä sormiväreillä. 
Festarilla me autettiin yhtä Riikka-tätiä luomaan sen taideteosta. Tosi kiva täti. 
Taiteilija kuulema; aivan kuten minäkin.

Tai, voi minusta tulla Hämähäkkimieskin. Minulla on jo Hämähäkkimiehen lippalakkikin.  
Tai, voi minusta tulla ihan joku muukin ja ihan mitä vain haluan sitten isona.



Minun serkku Luukas on maailman paras hulahulavanteilija. Luukas pyöritti festareilla ainakin miljoona tai ehkä jopa satoja kierroksia hulaa. Äiti ei osannut pyörittää edes yhtäkään.



Serkku Viivi on minun idoli. Viivi on jo iso ja tosi taitava monessa jutussa. Viivi rakastaa hevosia ja heppailua. 
Viivi on tosi paras tekemään keppihevosia. Tänään se ei kuitenkaan festareilla tehnyt keppareita vaan kutoi kangaspuilla liinan. Ihan ite kutoi! Minä en olis osannut. Ehkä.


Me jätettiin Viivi kutomaan ja mentiin poikien kanssa rakentamaan autorataa. Se oli joku työpaja ja siellä oli pöytä johon sai piirtää.  Tusseilla piirsin pöytään - kerrankin sain piirtää pöytään. Kotona olen veljien kanssa piirtänyt tosi paljon seiniin, mutta ei äiti oikein tykkää siitä. En tiedä miksi. 



Luukas ja Väinö on tosi nopeita juoksijoita. Ne juoksi Kuopio maratonia siinä sataman rannassa. 
Festarilla ei juokseminenkaan ollut kiellettyä.


Juoksun jälkeen me mentiin Italiaan.
Eikäkun siis ravintolaan.
Me syötiin siellä tosi paljon herkkuja. Minä tykkään vesimelonista, nakeista, ranskalaisista ja leipätikuista. Kaikkia herkkuja ravintolassa oli. Ja kerrankin sai juoda mehua ruoan kanssa eikä aina vain maitoa tai vettä. Äiti söi jotain salaatteja ja kehui kuinka hyviä juustojakin oli. Keksejä ja kakkuakin erilaisia oli iso pöytä.
Äiti oli jotenkin ihmeissään kun täti ei kassalla ottanut minusta, eikä Veikosta eikä Toivosta yhtään rahaa vaan vain isoista ja äitistä. Täti oli sanonut että 0-4veet syö ilmaiseksi ja 5-12veet maksaa vain 6€ ja aikuiset 12€.
Minua harmitti yks juttu ravintolassa. Tai ei ravintolassa vaan ravintolan vessassa. Ne ei ollu muistanut laittaa tytöille pottaa vessaan.




Massut täynnä ennen kotiinlähtöä mentiin hakemaan meidän Taiteet kuivumasta, joita painettiin ihan oikeilla perunoilla. Mun Taiteesta tulee taulu mun huoneen seinälle. Se ripustetaan matalalle eikä ylös.


Eniten Minun Omalla Festarilla minä tykkäsin maalata. Maalasin omat varpaanikin ja farkkunikin. Mutta äiti sanoi ettei se haittaa. Viivi tykkäsi kutoa kangaspuilla ja Toivo leikata saksilla kun kerrankin sai. Luukas ja Väinö tykkäsi rakentaa autorataa. Tyhmää oli Väinön mielestä että rakennettiin liian vähän aikaa autorataa.
Festarilla aika lensi jonnekin. Äiti sanoi että me oltiin siellä melkein neljä tuntia, mutta minusta me ehkä käytiin neljä sekuntia. Mielestäni ihmeellistä oli ettei äiti sanonu kertaakaan tänään "ei saa" tai ehkä se sano yhdesti kun joku meinas mennä liian lähelle vettä, siis meidän Kallavettä. Yleensä kotona äiti sanoo "ei" ehkä miljoona tai satakin kertaa päivässä.
Taisi siis äitikin tykätä olla meidän kanssa Lasten Omalla Festareilla.



Lasten Oma Festari Kuopiossa 18.-24.07.2016

Kurkkaa Lasten Oma Festarin ikiomat kotisivut:
http://www.lastenomafestari.fi

ja LOF-facebookissa:
https://www.facebook.com/events/225499437830264/?active_tab=posts

Muita menovinkkejä Kuopion kesään koottuna linkeiksi:
http://lupainnostua.blogspot.fi/2016/06/kiva-kesa-kuopiossa.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti