Näytetään tekstit, joissa on tunniste #voimaharjoittelu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste #voimaharjoittelu. Näytä kaikki tekstit

tiistai 28. helmikuuta 2017

SAWO Punttikoulu

LIIKKUVUUS - LIIKERATA - LIIKENOPEUS - KUORMA. 

Tässä järjestyksessä asioita lähdetään opettelemaan Sawolla. Punttikouluun tullessa ajattelin sen olevan "piece of cake" sekä "no, kerrataanpa nyt vähän vanhaa" -ajattelumallilla. Palautus maan pinnalle, hyvinkin pikaisesti. Minulta sattuu puuttumaan kaiken voimaharjoittelun perusta, nimittäin liikkuvuus. Silloin tällöin venyttely sekä satunnainen keppijumppa-lämmittely ei ole ilmeisesti kehittänyt liikkuvuuttani vielä voimaharjoittelijan tasolle (kumma juttu..). Painon- ja voimanostajat eivät varmastikaan kovin mielikuvissa ole kovin notkeita, mutta tämäkin mielikuva tuhoutuu kertaheitolla, kun valmentajamme heittää jalkansa korkealla olevan tangon päälle, ja venyttää takareittä lähes spagaatti-asennossa.

Okei, ehkä minäkin joku päivä. 

Maastavedon opettelua, vielä suhteellisen pienillä painoilla tekniikkapainotteisesti.
Punttikoulussa käydään läpi voimanoston sekä painonnoston perusteet. Lyhyesti suomennettuna voimanosto on siis maastaveto, penkkipunnerrus sekä jalkakyykky. Painonnostossa taas perinteiset olympianostot, eli työntö ja tempaus. Jälkimmäinen on selvästi haastavampi kokonaisuus, sillä liikkeet ovat teknisesti monimutkaisempia. 

Kurssiin sisältyy yhteensä 8h opetusta (4 kertana), joissa liikkeet käydään läpi hyvin perinpohjaisesti, ensin kepillä mallaten ja sen jälkeen joko pelkällä tangolla tai pienillä painoilla harjoitellen. Valmentaja on kokoajan vieressä tarkkailemassa, jotta kukaan ei riko paikkoja huonolla tekniikalla.

Jos tähän asti kaikki kuulostaa silkalta heprealta, tai mietit mielessäsi miksi et vain kävisi tavallisella salilla heilumassa tutuissa ja turvallisissa laitteissa, niin maltathan lukea loppuun asti!

Hiii-op ja painot ylös! Valmentaja vahtii taustalla, että tekniikka pysyy kasassa.
Itselleni voimanosto oli jo periaatteessa tuttua juttua, mutta sain silti monia kullanarvoisia vinkkejä jo pelkästään suoritustekniikkaan. Painonnostoakin olen joskus kokeillut, mutta siitä muistikuvat olivat hyvin hatarat. Omasta liikuntataustani mainitakseni; olen käynyt säännöllisesti kuntosalilla jo 5 vuotta, sekä harrastanut välissä milloin mitäkin lajia enemmän tai vähemmän; salibandya, lenkkeilyä, luistelua, tennistä, laskettelua, kuntonyrkkeilyä.. Tällä hetkellä keskityn kuntosaliin sekä tennikseen, kerran viikossa käyn sähläämässä pallon perässä ja talvisin laskettelu sekä luistelu ovat myös usein viikkokalenterissani.

Kuntosaliharjoittelua takana siis jo 5 vuotta - tosin sanotaanko, että niistä viimeisimmät 2 vuotta olen mennyt vasta tavoitteellisemmin. Silti liikkuvuuteni sekä voimatasoni eivät ole huiman korkealla tasolla - kysymys kuuluukin miksi? Koska tekemiseni ei ole ollut kovin ohjelmoitua, tai pidemmän päälle suunniteltua. Menen paljolti fiiliksen mukaan ja harrastan juuri sitä mikä tuntuu sillä hetkellä hyvältä. Tämä mallihan sopii varmasti monille, mutta jos haluaa oikeasti treenata tavoitteellisesti, niin siihen tarvitaan suunnitelma.

Niin painon- kuin voimanostossa on hyvin kokonaisvaltaisia liikkeitä, jotka kuormittavat kokonaisvaltaisesti kehoa, tasapainoa sekä liikkuvuutta. Vapailla painoilla tehdessä myös korsetti, eli keskivartalo kehittyy aivan eri tavalla, kuin kuntosalilaitteissa istuessa. Ja tehdään tunneilla paljon muutakin, kuin vain perusliikkeitä; liikkuvuusharjoitteita, avustavia liikkeitä, vatsalihaksia.. Valmentajat pitävät huolen, että sinulla on edellytykset kehittyä sekä parantaa jokaista osa-aluetta, jotta pääset liikuttamaan myös isompia kuormia. Sinun ei tarvitse kuin ilmestyä paikalle - valmentaja kertoo, mitä treeneissä tehdään ja minkälaisilla kuormilla - kuinka helppoa!



SAWOn aukaistua ovet, aukeni minullekin loistava tilaisuus vihdoin päästä treenaamaan ja kehittymään tavoitteellisesti - saada oikeasti tuloksia aikaan! Puitteet ainakin ovat kunnossa, niin tilojen kuin valmentajien osalta. Parastahan tässä mallissa on se, että joku todella valvoo tekniikkasi vieressä, joten tiedät aina tekeväsi oikeita asioita, oikealla tavalla. Heti ensimmäisellä kerralla huomasin, että SAWOlla tehdään asioita hyvällä fiiliksellä, tosissaan mutta ei totisesti. Vaikka ilmeeni kuvissa on hyvinkin totinen, niin treeneissä sai kyllä nauraakin.

Tällä hetkellä itseäni kiinnostaa enemmän voimanosto, mutta aion käydä myös painonnoston tunneilla tilaisuuden sattuessa, jotta tekniikka pysyisi mielessä. Samalla kuukausimaksullahan pääsee niin voimanosto-tunneille, kuin painonnostoon, kehonhuoltoon, kahvakuulaan sekä myös crossfit-tunneille (Onramp-kurssin kautta/perusteet oltava hallussa).  Itse ainakin suunnittelin tähtääväni säännölliseen kehonhuolto-rutiiniin, niin ohjatuilla tunneilla (joista saa vinkkejä myös omatoimiseen harjoitteluun!) kuin kotona kymppiuutisia katsellessa.

Seuraava punttikoulu starttaakin jo 4.3 ja SAWOn muuhun tarjontaan, sekä valmentajiin voit tutustua osoitteessa voimanonvoimaa.fi .

Punttikoulu vei minut mennessään vapailla painoilla harjoitteluun - ehkäpä sinutkin? Saa nähdä millaisia painoja sitä liikutellaan puolen vuoden - tai vaikka vuoden kuluttua!

torstai 29. lokakuuta 2015

You got the power – oman kehon painolla Kansalaisopistolla

Liikunnan pitää olla ennen kaikkea hauskaa.

Kansalaisopiston syksyn 2015 uutuus on ollut kehonpainoharjoittelun perusteet. Laji on Suomessa vasta lasten kengissä ja Kuopiossakin kehonpainoharjoittelun nimellä tarjontaa on vielä vähän. Kehonpainoharjoittelu on voimaharjoittelun muoto, jossa vastuksena käytetään oman kehon painoa. Vastusta kasvatetaan vaikeuttamalla tehtäviä liikkeitä, kun painoharjoittelussa vastusta kasvatetaan lisäämällä painoja. Tyypillisiä liikkeitä ovat kyykyt, punnerrukset, leuanvedot, vatsa- ja selkärutistukset sekä erilaiset staattiset pidot. Tavallaan siis aika tuttua mutta eri vaihtoehtoineen silti jotain uutta. Liikkeet osallistavat monipuolisesti koko kehon ja kehittävät voiman lisäksi myös kehon hallintaa. Omaa kehoa samalla tiedostaen ja kuunnellen.

Kehonpainoharjoittelun kurssia vetää aina niin hyväntuulinen liikunnanohjaaja ja maajoukkuetasolla taidoa harrastanut Antti Korhonen. Meidän sekundaattori ja tsemppari. Häneltä löytyy sekä helppoja että haastavia vaihtoehtoja suhteutettuna kaikkien kurssilaisten taitotasoon. Olemme tehneet ”vain elämää” -tahtiin kuntopiirin omaista kiertoharjoittelua ja tabataa, heavyvarioitua asahia ja staattista tasapainoilua nimimerkillä lankkua eteen ja molemmille sivuille sekä tähän mennessä ehkä eniten ”out of my comfortable zone” ylösalasseisontoja. Sekä yksin että pariharjoitteina. Kurssikerrat ovat olleet sisällöltään monipuolisia ja hiki pinnassa posket punoittaen on harjoituksista aina kotiin lähdetty.  Jotain on tapahtunut myös sisällä, sen on tuntenut seuraavana päivänä. Ei kuitenkaan niin, etteikö olisi liikkeelle päässyt, vaan juuri sopivasti. Oma keho haastaa, mutta myös tunnistaa, mikä on minulle se juuri sopivasti. Antti jaksaa myös aina korostaa, että kannattaa kiinnittää huomiota ennemmin liikkeen puhtauteen ja syvyyteen kuin toistojen määrään. Tekniikan kautta vasta sitten lisäämään toistoja.


Tuija, Tanja ja Heidi pumppaavat vatsoja trx-kuminauhoissa ja
Ossi jaksaa lankuttaa vaikka maailman tappiin.


Tunneilla on ollut alusta loppuun positiivinen tekemisen meininki, jota Antin hymyn huulille saavat taustamusiikkivalinnat säestävät. Pakko sanoa, että ihan loistavaa tsemppimusiikin kirjoa on tullut kuultua, vaikka musiikki ei olekaan tämän tunnin pääasia. Joku kerta on pitänyt itsensä ihan hillitä, ettei ole tullut laulettua ääneen. Vaikeinta tällä saralla ehkä oli, kun staattisen tasapainon testissä stereoista rämähti päälle nuoruusvuosien 18th and life. Toi tosiaan lisähaastetta, kun mieli karkaili menneisyyteen.

Tanja ja Heidi (selin) alkulämpän koordinaatiohaasteessa,
Molemmilla käsillä ja myös jaloilla oma tehtävä.

Ryhmämme on ikäjakaumaltaan varsin heterogeeninen, mikä kertoo sen, että tämä todellakin sopii kaikille. Nuorin kehonpainoilijamme Aaro on vasta 14-vuotias ja kurssilla äitinsä Heidin kanssa. Me muut Ossi, Heidi, Tanja, Tuija, minä ja muut sitten iältämme siitä n-vuotta ylöspäin. Yläikärajaa kurssille ei ole.  Myös kuntotasomme vaihtelee. Liikevaihtoehdot kuitenkin takaavat sen, että jokainen voi kehopainoilla omalla tasollaan ja silti voimme olla ryhmä.

Antti opastaa päälläseisonnan vaihtoehtoja.
Ennen kaikkea hallitun keskivartalon liike tämäkin.

Aaro ja Heidi käsillä. Helppoa, kun sen osaa.

Kehonpainoharjoittelun kurssille osallistuessani omana tavoitteenani oli saada lisää voimaa ja parantaa erityisesti keskivartalon hallintaa. Ja siinä tunnen jo puolivälissä syksyn kurssia edistyneeni. Myös henkilökohtaiset rajani ovat tulleet kurssilla vastaan eniten ylösalasseisonnoissa. Voi olla, että raja oli enemmän henkinen kuin fyysinen, kun siitä on kuitenkin jo yli puoli ikää, kun viimeksi olen ollut kuperkeikka- saatikka päälläseisontaiässä. Olen myös saanut kurssin aikana Antilta tekniikkaohjausta lankuttamiseen, punnertamiseen sekä allien hallintaan. Entisistä inhokkiasanoista on alkanut tulla kavereita, jos nyt ei ihan bestiksiä, niin siihen suuntaan kuitenkin.

Vielä kesällä kehonpainoharjoittelu oli minulle terminä täysin tuntematon. Lajista minulle ensimmäisenä vinkkasi ja oikeastaan kiinnostuksen kurssille osallistumiseeni myös sytytti joogaopettajani. Namaste siitä E.T. Kehonpainoharjoittelu oli todellinen löytö ja on hyvä aisapari myös joogalle. Myös mille tahansa muullekin lajille. Olen kurssin myötä oppinut suhtautumaan omaan kehooni eri tavalla kunnioittaen. Nämä 172 senttiäni ja normiraameihin menevä elopainoni ovat minulle juuri se oikea harjoitusvastus, enempää ei tarvita. Toki lisäpainojakin voi joskus käyttää, mutta tällä iällä koen voimailun omalla kehollani jotenkin enemmän omakseni tai ehkä oikeammin sanottuna riittäväksi. Harjoittelussa ei ole enää pakonomaista tarvetta tähdätä koko ajan nousujohteisesti korkeammalle, vaan enemmänkin hakea liikkumisen kautta hyvää oloa välillä vähän mukavuusalueen reunoja haastaen. Se poweri ja parantunut keskivartalonhallinta, mitä oman kehon painolla harjoittelun kautta on kohtuudella saavutettavissa, on minulle kyllin hyvä.


Kehonpainoharjoitteluryhmäämme mahtuu hyvin vielä uusia jäseniä jo syksyllä. Syksyn loput harjoituskerrat saa nyt edullisesti puoleen hintaan eli maksettavaa jää vajaat 22 €. Ja tämä kurssihan jatkuu myös keväällä. Harjoittelemme sekä syksyllä että keväällä torstaisin klo 16-17 Puistokartanon liikuntasalissa (B061-B072). Tunti ajoittuu ainakin minun aikatauluihini juuri sopivasti suoraan työpäivän jälkeen. Syyslukukaudella tunnit jatkuvat marraskuun loppuun saakka ja kevätlukukaudella harjoitukset alkavat 14.1.2016. Tule mukaan yhdeksi meistä ja opi tuntemaan oman kehosi mahdollisuudet: you got the power.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen Kuopion Kansalaisopiston verkkosivuilla osoitteessa:

kansalaisopisto.kuopio.fi